ROBOT
EXPEDICE
PRAHA–ÓSAKA (大阪市)
EXPO 2025
MISE PŘÁTELSTVÍ A MÍRU MEZI NÁRODY /
MISSION OF FRIENDSHIP AND PEACE BETWEEN NATIONS
S odkazem na expedici Sakura z roku 1970, kdy se Českoslovenští turisté vydali pěšky a stopem na první výstavu Expo v Ósace, chceme navázat na tuto událost a proslavit ve světě historické československé automobily značek Tatra a Škoda.
Přijímáme výzvu a chceme pokořit náročnou trasu a jít vstříc dobrodružství, které nás po cestě čeká.
Naše expedice z Prahy do Ósaky je víc než jen cestou za novými zážitky; je to symbol přátelství a vzájemného porozumění mezi národy.
Cestování starými automobily nám přináší nostalgii a radost z jízdy, ale také nás spojuje s lidmi a místy, která jsou často zapomenuta v rychlém tempu moderního života. Každé zastavení a setkání s místními, každá výměna názorů a zkušeností, to vše vytváří mosty mezi kulturami a nová přátelství.
Cesta může být stejně důležitá jako cíl. Pojďme společně psát tento příběh.
TRASA
STÁTY A VÝZNAMNÁ MĚSTA, KTERÝMI BUDEME PROJÍŽDĚT
Česko
Slovensko
Maďarsko
Bulharsko
Turecko
Gruzie
Azerbajdžán
Kaspické moře lodí
Kazachstán
Čína
Žluté moře lodí
Jižní Korea
Východní moře lodí
Japonsko
Podepsaná memoranda
Dne 06.09.2024 bylo podepsáno Memorandum o spolupráci mezi Českým centrem, kanceláří generálního komisaře účasti ČR na VSV EXPO ÓSAKA 2025, zastoupena panem Ondřejem Soškou a Agenturou POZITIF s.r.o., organizující ROBOT expedici Praha–Ósaka 2025.
PROČ ROBOT EXPEDICE
ROBOT je česká značka manufakturně vyráběných hodinek, která oživuje slavné příběhy československého průmyslu 20. století. Závodní vůz Minor, ikona motorsportu, inspiroval stejnojmenný model hodinek této značky. První aerodynamické, sériově vyráběné osobní auto na světě – Tatra 77, ovlivnilo design i název modelu Aerodynamic. Veleúspěšné cvičné proudové letadlo Albatros, vyvinuté v druhé nejstarší letecké továrně Aero Vodochody, pak dalo název prvním pilotním hodinkám ROBOT.
POSÁDKY A AUTOMOBILY
Automobily, které do expedice odstartují, budou staré minimálně 45 let, tedy vyrobené do roku 1980. S odkazem na tradici a spolupráci obou národů preferujeme automobily české (československé) a japonské výroby, zúčastnit se však budou moct i vozy dalších značek.
První posádka, která je přihlášena do startovního pole, je posádka č. 1 vedená Josefem Zajíčkem, který tak naváže na úspěšný projekt CZECH OLDTIMER EXPRESS (Praha–Istanbul 2023 a Praha–Atény 2024), jehož je zakladatelem a pravidelným účastníkem.
Josef Zajíček pojede vozem Tatra 603 z roku 1959. Další posádky budou doplněny po ukončení jednání, která již v tuto chvíli probíhají. Vždy půjde o významné reprezentanty splňující všechny stanovené podmínky.
Auta budou doprovázena servisním vozem pod vedením zkušeného šéfmechanika Valdemara Vašendy a druhého mechanika Miroslav Kudry.
Termínový plán expedice:
- 11/2024 první tisková konference – představení myšlenky, týmů, trasy
- 03/2025 druhá tisková konference – představení detailů trasy, partnerů, konceptu, mediálních partnerů
- 06/2025 start expedice
- 07/2025 příjezd na Expo v Ósace
- 07/2025 návrat posádek do ČR (automobily v kontejnerech, posádky letecky)
- 09/2025 besedy o cestě, výstavy
18.000 km
na cestě mezi dvěmi vyspělými metropolemi
s bohatými historickými kořeny Praha – Ósaka.
1.000 km
denně
21 dní
na cestě